Інформація про новину
  • Переглядів: 66
  • Дата: 9-05-2021, 00:40
9-05-2021, 00:40

15.2. Дефекти швів при зварюванні плавленням

Категорія: Матеріалознавство





Попередня сторінка:  15.1. Виникнення деформацій та способи ї...
Наступна сторінка:   15.3. Види контролю зварювальних з’єдна...

Вивчивши матеріали цього розділу, учні вмітимуть:

• ідентифікувати дефекти за суттю і зовнішнім виглядом;

• визначати причини виникнення дефектів при зварюванні;

• використовувати основні терміни та означення дефектів зварних швів.

Дефекти зварних швів виникають через порушення технологічного процесу виготовлення зварної конструкції, використання неякісних зварювальних матеріалів і низьку кваліфікацію зварювальника. Усі дефекти поділяють на зовнішні і внутрішні.

1. Тріщини створюють несуцільність матеріалу для силового потоку і внаслідок цього місцеву концентрацію напружень із різким падінням динамічної вібраційної міцності конструкції. Залежно від властивостей зварних швів біля шовного металу тріщина може поширитися на значну довжину. Тріщини вважають найнебезпечнішим дефектом зварювання. Розрізняють:

- мікротріщини, які мають мікроскопічні розміри, що виявляються при десятикратному і більшому збільшенні;

- повздовжні тріщини, зорієнтовані вздовж зварного шва;

- поперечні тріщини, зорієнтовані впоперек зварного шва.

2. Газова прожилка створюється газом, затриманим під час кристалізації. Найчастіше має сферичну форму. Пористість шва створює місцеву концентрацію напружень, зменшує фізичну суцільність металу і може призвести до передчасного руйнування конструкції під навантаженням. Прожилка може бути у вигляді:

- свища - це трубоподібна порожнина у металі зварного шва, яка виникла в результаті виділення газу;

- усадкової камери - це порожнина, яка утворюється внаслідок усадки металу під час затвердіння;

- усадкової раковини в кратері - незаповнене металом заглиблення в кінці валика зварного шва під час його виконання.

3. Тверді домішки - сторонні речовини у металі зварного шва. Ці дефекти виникають при неправильно вибраному режимі зварювання, коли шлаки й оксиди не встигають спливати на поверхню і залишаються у металі шва. Ці домішки поділяють на:

- шлакові (шлак, який потрапив у метал зварного шва);

- металеві (частини стороннього металу, які потрапили в метал зварного шва).

4. Непровар - місцеве несплавлення зварних кромок основного і наплавленого металів унаслідок низької кваліфікації зварювальника, неякісної підготовки кромок, зміщення електрода до однієї з кромок, швидкого переміщення електрода по шву.

5. Недосконалість форми зовнішніх поверхонь зварного шва або недосконала геометрія з'єднання можуть бути такими:

- підріз - вузьке заглиблення в основному металі вздовж краю зварного шва - утворюється при зварюванні великим струмом або великою довжиною Дуги;

- надмірна випуклість шва - надлишок наплавленого металу на лицьовій поверхні стикового шва;

- наплив - надлишок наплавленого металу біля межі зовнішньої поверхні зварного шва, що наплив на поверхню основного металу і не сплавився з ним;

- лінійні зміщення - зміщення між двома зварними елементами;

- пропал - видавлення розплавленого металу із дна зварної ванни або під час повного проплаву з'єднуваних елементів, унаслідок якого утворюється отвір у зварному шві;

- незаплавлений кратер або поганий початок процесу зварювання.

6. Бризки металу - краплі металу, які під час зварювання потрапили за межі зварювальної ванни та прилипли до поверхні.

КОНТРОЛЬНІ ЗАПИТАННЯ

1. Назвіть дефекти недосконалості форми зовнішніх поверхонь зварювального шва.

2. Який дефект вважають найнебезпечнішим?

3. За допомогою чого визначають мікротріщини?

4. Що означає дефект «підріз»?

5. Що означає дефект «свищ»?

6. Якої форми може бути дефект «прожилка»?

7. Що є причиною виникнення дефекту «тверді домішки»?

8. Які тріщини можуть утворитися при зварюванні?

9. Що є причиною виникнення дефекту «непровар»?

 

 

Це матеріал з підручника "Матеріалознавство та технологія металів" Власенко 2019

 



Попередня сторінка:  15.1. Виникнення деформацій та способи ї...
Наступна сторінка:   15.3. Види контролю зварювальних з’єдна...



^